خراسان غربی به مرکزیت سبزوار

Western Khorasan to the center of Sabzevar

خراسان غربی به مرکزیت سبزوار

Western Khorasan to the center of Sabzevar

خراسان غربی به مرکزیت سبزوار

جغرافیای سرزمین خراسان در طول تاریخ خود تغییرات زیادی را تجربه کرده است. چندین قرن قبل علاوه بر خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی که اکنون در محدوده خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، بخش های وسیعی از کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز جزئی از خراسان بزرگ محسوب می شده است. اما امروزه با تغییر مرزهای مورد توافق بین المللی و ایجاد کشورهای جدید و مستقل در منطقه، محدوده جغرافیایی خراسان ایران نیز به شکل امروزی در آمده است. به طوری که بر اساس نقشه کنونی کشور ، محدوده تخمینی خراسان غربی شامل شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، فیروزه و بخش هایی از شهرستان نیشابور یا حتی شهرستان های اسفراین و جاجرم و بجستان در خراسان های رضوی و شمالی می شود.

در نقطه ی کانونی خراسان غربی شهر سبزوار قرار دارد که با بیشترین میزان جمعیت و مرکزیت جغرافیایی نسبت به بقیه شهرها و برخورداری از امکاناتی نظیر راه های مواصلاتی اصلی، فرودگاه بین المللی، دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی، مراکز فرهنگی و هنری، شماری از صنایع و بازار بزرگ اقتصادی منطقه، مهمترین شهر منطقه خراسان غربی محسوب می شود.

  • ۰
  • ۰

 

نمایندگان مردم غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی معتقدند زیرساخت های لازم برای تأسیس استان خراسان غربی و یا سربداران به مرکزیت سبزوار فراهم آمده است.

در همین زمینه رمضانعلی سبحانی فر روز یکشنبه در پیامی به مناسبت ابلاغ مصوبه شهرستان شدن ششتمد گفت: امروز زمینه و زیرساخت مناسبی برای ارتقاء منطقه به استان فراهم شده است.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل های استان شدن، وجود حداقل 6 یا 7 شهرستان لازم است که امروز دیار سربداران به 6 شهرستان ارتقاء یافته و شهرستان های همجواری را داریم که آمادگی دارند با دیار سربداران همراه باشند.

سبحانی فر همچنین گفت: در همین زمینه مکاتباتی در سال 98 با ریاست جمهوری و وزارت کشور و ریاست مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که با توجه به زیرساخت هایی که در منطقه وجود دارد و ظرفیت ها و عواملی که لازمه استان شدن است دستورات لازم را برای ایجاد استان خراسان غربی را درخواست کردیم و امیدواریم که نمایندگان محترم دوره یازدهم و همه مسئولان محترم ودستگاه های دیگر این همراهی و همکاری را داشته باشند.
همچنین حسین مقصودی نیز در کانال تلگرامی خود با انتشار ویدئویی از نطق هایش در مجلس برای تأسیس استان سربداران به مرکزیت سبزوار، این آرزوی دیرینه مردم غرب خراسان رضوی را یاداوری کرد.

گفتنی است در حال حاضر حداقل 6 شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب استان خراسان رضوی در محدوده سبزوار بزرگ وجود دارند. همچنین شهرستان های بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، کوهسرخ، بجستان و گناباد نیز در نیمه غربی استان خراسان رضوی واقع شده اند.

استان خراسان رضوی یکی از پرجمعیت ترین و پنهاورترین استان های کشور است که متاسفانه در طول همه سالهای گذشته به خاطر تمرکز بیش از حد مدیران استانی بر کلانشهر مشهد، عمده امکانات و سرمایه گذاری های ملی و دولتی در شهر مشهد و شهرستان های اقماری اطراف آن تا شعاع 100 کیلومتر انجام شده است. به طوری که اکنون نه تنها شهر مشهد، بلکه چندین شهرستان همجوار آن نظیر فریمان، نیشابور، سرخس، چناران، بینالود و ... از صنعتی ترین مناطق استان و بهره مند از انواع امکانات رفاهی سرریز از مرکز استان خراسان رضوی هستند اما در نقطه مقابل دیگر مناطقی که از مرکز استان فاصله بیشتری دارند نظیر منطقه سبزوار بزرگ، منطقه کاشمر، منطقه تربت حیدریه و بسیاری از مناطق جنوب خراسان در محرومیت شدید از امکانات، خدمات و سرمایه گذاری های دولتی به سر می برند و اگر اقداماتی هم دراین مناطق صورت گرفته، عمدتاً با همت و سرمایه گذاری بخش مردمی بوده است.

نظر به اینکه مناطق غرب و جنوب استان خراسان رضوی در همجواری با کویرهای داخلی ایران هستند و برای جلوگیری از پیشروی کویر لازم است مناطق شهری و روستایی در این منطقه آباد نگاه داشته شوند و نیز به منظور تحقق شعار عدالت محوری که از اصلی ترین آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی است، ضروری است که جهت کاهش تمرکزگرایی بر کلان شهر مشهد و ایجاد زمینه های رشد و توسعه عادلانه در دیگر مناطق این استان پهناور، استان های جدید در غرب و جنوب خراسان رضوی ایجاد شود.

با بررسی مجموع ویژگی ها اعم از توانمندی ها و نیازمندی ها به نظر می رسد منطقه ای نظیر دیار سربداران در غرب خراسان با مرکزیت شهرستان تاریخی و فرهنگی سبزوار، یکی از بیشترین اولویت ها را برای تشکیل استانی جدید در کشور داشته باشد.

امید می رود اکنون که اکثر زیرساخت های لازم نظیر فرودگاه بین المللی، شاهراه های جاده ای مناسب (پنج راه سبزوار) شمال به جنوب و غرب به شرق کشور و شمال شرق به نواحی مرکزی ایران، راه اهن در حال احداث، شهرستان های متعدد، دانشگاه های معتبر ملی، صنایع مهم مادر و فاصله زیاد از مراکز فعلی استان به جهت رعایت شرط تمرکززدایی، در این منطقه فراهم است و با وجود همه این امکانات، هنوز محرومیت های زیاد در بخش اشتغال جوانان و برخی آسیب های اجتماعی در غرب خراسان به چشم می خورد، دولتمردان ایران اسلامی هر چه سریعتر بهترین تصمیم را جهت توسعه پایدار منطقه و کشور عزیزمان اتخاذ نمایند.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی